Sundhed og valgfrihed

Velfærd, sundhed og valgfrihed går hånd i hånd for de ældre

Når jeg taler om værdig ældrepleje, mener jeg der er lighedstegn mellem Værdighed og Værdighed.

Der ligger er en stor og vigtig del af vores sundhed i det vi spiser og her er der stor forskel på, hvad der er oppe i tiden af vilde kostråd der fravælger kød i stor stil og den mad man som ældre borger har brug for.
Man har som ældre specielt brug for proteiner og fedt, idet det er vigtige elementer i bl.a. optagelse af vitaminer og opbygning af immunforsvar.
Derfor er det vigtig at vi ikke trækker nogle moderne vaner ned over hovedet på andre.
Vi er vant til at klare os selv, købe ind efter hvad vi lige har lyst til og gøre vores kost varieret efter behov. Hvem siger man ikke lige har lyst til at bestille en pizza den dag der er selleribøf og en lille buket Broccoli på menuen der kommer vakuumpakket. Den ældre skal naturligvis også have mulighed i den udstrækning det kan lade sig gøre.
Som det er i dag, kan man spise det der bliver serveret, eller gå sulten i seng. (Ældre føler i øvrigt ikke sult som yngre gør)
Når der på plejecentrene ikke bliver lavet mad, får man ikke de dufte der følger med som man var vandt til før i tiden og som medvirkede til lysten til at spise. Derfor mener jeg vi bør genskabe så mange køkkener til madlavning som muligt.
Ældre fortjener et frit valg til bedre sundhed.